Wednesday, September 21, 2005

LES Nedir? Amaçları Nelerdir?

Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı (LES), ülkemizde lisansüstü eğitime girişte, Yükseköğretim Kurulunca yurtdışına lisansüstü eğitim için gönderilecek adayların seçiminde, araştırma görevlilerinin atanmalarında ve bunlara benzer amaçların gerçekleştirilmesinde, ilgili kurumların yapacakları düzenlemelere göre kullanacakları puanları veren bir sınavdır. Bu sınavda alınan puanlar, adaylara LES Sınav Sonuç Belgesiyle duyurulacak ve istendiğinde yukarda sayılan amaçlar için ilgili kurumlara adaylar tarafından verilecektir.
Bu bölümde, yukarda amaçları açıklanan sınava başvurma, sınavın uygulanması ve sınav sonuçlarının değerlendirilmesi ile ilgili olarak halen yürürlükte olan esaslar verilmektedir. Sonraki LES'lerle ilgili olarak bu esaslar, yetkili mercilerin kararları ile, adaylara haber verilmeden değiştirilebilir. Bu esasların son şekli için ilgili dönemin LES Kılavuzuna bakılması gerekir.
LES, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından mayıs ve aralık aylarında olmak üzere yılda iki kez yapılır.
LES'te sayısal ve sözel bölümlerden oluşan bir yetenek testi uygulanır.
Bütün yükseköğretim kurumlarının lisansüstü programlarına öğrenci seçme ve yerleştirme işlemlerinde LES sonuçları kullanılır. Yükseköğretim kurumları, lisansüstü programlarına öğrenci seçiminde bu sonuçları ne şekilde kullanacaklarını adaylara duyururlar. Yükseköğretim kurumları seçme ve yerleştirme işlemlerinde sadece bu puanlardan yararlanabilecekleri gibi, bu puanları ön eleme amacıyla veya kendi yapacakları sınavın bir parçası olarak da kullanabilirler.
Yükseköğretim kurumlarının öğretim elemanı ihtiyacının karşılanması amacıyla, 2547 sayılı Kanunun 418 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile değişik 33. Maddesi uyarınca, araştırma görevlisi kadrolarına atanmak suretiyle yükseköğretim kurumları tarafından yurtdışına lisansüstü öğrenim görmek üzere gönderilecek adayların seçiminde de LES sonuçları kullanılır. Bu yolla yurt dışında lisansüstü öğrenim görmek isteyen adayların LES'e girmeleri zorunludur. (Önceki yıllarda Yükseköğretim Kurulu, yurt dışına lisansüstü öğrenim görmek üzere öğrenci gönderirken diğer koşulların yanı sıra adayların Kamu Personeli Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavına (KPDS) girmelerini şart koşmuştur. Yukarda sözü edilen kanun uyarınca yurtdışına gitmek isteyen adayların bu koşulu da göz önünde tutmaları gerekir.)